מדיניות אספקת החלפים על ידי חברות הביטוח תופסת תאוצה; הרשות לפוליסה: לא נקבל פגיעה במבוטחים

מדיניות אספקת החלפים על ידי חברות הביטוח תופסת תאוצה; הרשות לפוליסה: לא נקבל פגיעה במבוטחים

בעקבות פניית פוליסה, רשות שוק ההון בהתייחסות ראשונה למגמה הצוברת תאוצה בקרב החברות: הנושא של עלויות תיקון הרכבים משפיע על מחירי הביטוח ולכן מעסיק את הרשות. הרשות אינה מקבלת מצב שבו מבוטחים ייפגעו וקבעה הוראות המחייבות את חברות הביטוח לפעול בשקיפות ובהגינות מולם

עמית גל, הממונה בפועל על רשות שוק ההון

מדיניות אספקת החלפים למוסכים על ידי חברות הביטוח הולכת וצוברת תאוצה. לצד ביטוח ישיר ומנורה מבטחים שהודיעו על כך באופן פומבי, מספר חברות נוספות החלו בפיילוטים או שהן כבר נערכות לוגיסטית, עסקית, מסחרית ומשפטית לפעול בהתאם. אחת החברות שהחלו בפיילוט מסוג זה, כך נודע לפוליסה, היא הפניקס.

מהות המהלך היא ניסיון להילחם בעליית מחירי התביעות על ידי אספקת חלפים למוסכים שאינם בהסדר או קביעת מחיר גג לחלפים בהתאם למחירים בהם החברות רוכשות את החלפים ישירות מהספקים.

בשיחות של בכירים מחברות הביטוח עולה תמונת מצב מדאיגה – לפי חברות הביטוח הן מחויבות על חלקי החילוף בעלות של פי שלושה עד חמישה ממחירי השוק המקובלים. זאת, כיוון שמחירי המחירון אינם משמשים אף גורם מלבד חברות הביטוח והמוסכים מקבלים הנחות של עד 80%.

חברות הביטוח נסמכות על חוות דעת משפטיות לפיהן חוק חוזה הביטוח מחייב את המבוטח בהקטנת הנזק, והוראות הפוליסה מאפשרות לחברה שיקול דעת לגבי אופן הפיצוי.

מנגד, בתביעות ייצוגית שהוגשו בנושא נגד ביטוח ישיר ומנורה מבטחים נטען כי חברות הביטוח יכולות לערער על אומדן הנזק רק באמצעות חוות דעת שמאי נגדית ומנגנון שמאי מכריע. התביעות נמצאות עדיין בשלבים ראשוניים.

בהתייחסות ראשונה למגמה, רשות שוק ההון מסרה לפוליסה: "הנושא של עלויות תיקון הרכבים משפיע על מחירי הביטוח ולכן מעסיק את רשות שוק ההון בשנים האחרונות. הרשות מקדמת רפורמה בתחום זה שאחת ממטרותיה היא הפחתה של מחיר החלפים למבוטחים שרכבם ניזוק.

"הרשות אינה מקבלת מצב שבו מבוטחים ייפגעו וקבעה הוראות המחייבות את חברות הביטוח לפעול בשקיפות ובהגינות אל מול המבוטחים, גם במקרה של תביעות רכב".

יצוין כי בטיוטת חוזר שפרסמה, הרשות עמדה על המצב הבעייתי השורר כיום בשוק החלפים וכתבה: "מנגנון מוסכי ההסדר, אותו מוצע לשנות במסגרת תיקון זה, איזן במידה מסוימת את העיוות שנוצר בשומות הרכב לאור הפער שבין מחירי החלפים הנקובים בשומת רכב, ועל בסיסם מחויבת חברת הביטוח, לבין מחירם בפועל. כעת, לטובת יישום השינוי המוצע במנגנון מוסכי ההסדר ולאפשר מחירים תחרותיים, נדרשת אסדרה משלימה, אשר מצויה בתחום סמכותו של משרד התחבורה, שתביא את מחירי החלפים הנקובים בשומות הרכב לרמת מחירי השוק".

 

 



כתיבת תגובה