על רקע חוסר מוכנות של השוק: הרשות דוחה את כניסת ה-IFRS 17 בשנה – לינואר 2025

על רקע חוסר מוכנות של השוק: הרשות דוחה את כניסת ה-IFRS 17 בשנה – לינואר 2025

דחיית מועד האימוץ של תקן החשבונאות בביטוח IFRS 17 בשנה נוספת נועדה לאפשר לחברות הביטוח להשלים את ההיערכות לתקן. בין הסיבות לדחיה: חוסר בשלות של מערכות המידע החדשות שהוטמעו במרבית חברות הביטוח וקשיים ועיכובים בלוחות הזמנים בתהליך איסוף והכנת הנתונים

רשות שוק ההון, ביטוח וחסכון פרסמה ביום ה' מהדורה מעודכנת של מפת הדרכים לאימוץ תקן חשבונאות בינלאומי מספר 17 (IFRS) אשר דוחה בשנה נוספת את מועד האימוץ של תקן חשבונאות IFRS 17 בחברות הביטוח. מועד היישום לראשונה נקבע ליום 1 בינואר 2025. בד בבד, הרשות מעדכנת את אבני הדרך לשנים 2023 ו-2024 ומוסיפה הנחיות לביצוע תרגילי הערכה כמותית ודרישות גילוי כמותיות לציבור בשנת 2024, וזאת במטרה להבטיח יישום מהימן ואיכותי של התקן במועד.

על פי הפרסום הרשמי של הרשות, בתקופה שעברה מפרסום 'מפת דרכים – עדכון שני', התקדמו חברות הביטוח בביצוע ההיערכות ליישום התקן ולצד זה ביצעה רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון (להלן – "הרשות") מעקב שוטף אחר התקדמות ההיערכות.

מתוך הסקירות השוטפות שהרשות עורכת לגבי התקדמות החברות בהיערכות ליישום עולה כי חלה התקדמות משמעותית בכל הנדבכים המרכזיים הנדרשים וכי החברות מקצות זמן ומשאבים רבים לצורך ההיערכות. נכון למועד זה, מרבית חברות הביטוח הריצו יותר ממחצית ממקרי השימוש הנדרשים (use-cases) ונמצאות בתהליכים מתקדמים של טיוב הנתונים והליכי איסוף ושיוך לנתוני קלט שוטפים עתידיים. כמו כן, כל חברות הביטוח גיבשו טיוטה מתקדמת של מדיניות חשבונאית מלאה של שני התקנים, של מתודולוגיית חישוב ה-RA וכן של הערכת השווי ההוגן למועד המעבר.

מפניות שהגיעו אל הרשות מחברות הביטוח וכן מהסקירה שנערכה, עולה כי על אף שחלה התקדמות משמעותית של החברות ושל הרשות בהיערכות ליישום כאמור לעיל, קיים צורך משמעותי בזמן היערכות נוסף על מנת להבטיח יישום איכותי ומהימן של התקן.

ברשות ציינו כי הצורך בזמן נוסף להיערכות ליישום עולה בעיקר מהסיבות הבאות:

  1. חוסר בשלות של מערכות המידע החדשות שהוטמעו במרבית חברות הביטוח – סוגיה זו באה לידי ביטוי בעיקר בעדכוני גרסאות המבוצעות במערכת המשמשת את מרבית חברות הביטוח לרבות לזו שפורסמה במהלך המחצית השנייה של 2022.
  2. איסוף והכנת הנתונים – נראה כי לחלק מהחברות עלו קשיים ועיכובים בלוחות הזמנים בתהליך איסוף והכנת הנתונים.
  3. לאור עיכובים בלוחות הזמנים הנובעים בעיקר ממערכות המידע כאמור, תקופת ה"ריצה המקבילה" (Parallel Running) הצפויה למערכות החדשות והישנות, הצטמצמה משמעותית בחברות ביטוח רבות, עד כדי חשש שתקופה זו לא תהווה תקופה מספקת לזיהוי ותיקון הבעיות שצפוי שיעלו ב"ריצה המקבילה" קודם העלייה לאוויר.
  4. לאור מורכבות הנושא, ישנה חשיבות מכרעת לפיתוח בקרות איכותיות על תהליך היישום של IFRS 17, ובפרט בקרות על מערכות המידע וזרימת הנתונים בין המערכות הקיימות בחברות הביטוח, לבין המערכות הייעודיות ומהן אל המערכות החשבונאיות כמו גם בקרות מספקות על הליכי החישוב.
  5. כפועל יוצא מהעיכובים הנובעים מהנושאים שפורטו לעיל, קיים גם חשש כי לוחות הזמנים הקיימים יקשו על ביצוע הליכי ביקורת על רכיבי הבקרה הפנימית על דיווח כספי ועל הדוחות הכספיים עצמם בידי רואי החשבון המבקרים, בהיקף הראוי לאור המשקל הקריטי שיהיה לתקן על הדוחות הכספיים של חברות הביטוח.
  6. נוסף על האמור, חברות הביטוח בישראל נאלצו להתמודד עם משאבי כוח אדם מוגבלים, עם צורך בשימוש ביועצים זרים בעלי זמינות מוגבלת (במיוחד בשים לב להיערכות ליישום של התקן בישראל לצד מדינות מובילות אחרות בעולם), וכן, עם צורך בטיפול במוצרים ייחודיים לישראל המצריכים בחינה פרטנית והתאמות במערכות הייעודיות. בהקשר זה, יצוין כי מדינות מסוימות בעולם דחו את מועד היישום לראשונה של התקן בשנה עד שנתיים מהמועד הקבוע בתקן.

מועד האימוץ המתוכנן בישראל

לאור המצב שתואר לעיל, ובשים לב לחשיבות הגבוהה שהרשות מייחסת ליישום מהימן ואיכותי של התקן, מועד היישום לראשונה של התקן ושל IFRS 9 בישראל יהיה החל מהתקופות הרבעוניות והשנתיות המתחילות ביום 1 בינואר 2025. בהתאם, מועד המעבר יחול ביום 1 בינואר 2024.

בשלב זה, הדגישו ברשות, אין כוונה להתיר אימוץ מוקדם של התקן בישראל.

 

 



כתיבת תגובה