שיחת פוליסה עם אילן בק, מנכ"ל איאון ישראל: להערכתי שוק ההון לא אהב את המיזוג של איאון עם וויליס וכאשר העסקה ירדה מהפרק – מניית איאון טסה

שיחת פוליסה עם אילן בק, מנכ"ל איאון ישראל: להערכתי שוק ההון לא אהב את המיזוג של איאון עם וויליס וכאשר העסקה ירדה מהפרק – מניית איאון טסה

אחת הסיבות לכך שבאיאון העריכו כי העסקה תאושר, הייתה כי המיזוג תוכנן במודל של המיזוג של מארש עם JLT מלפני מספר שנים * בק: שלא יהיה ספק, היה ברור לנו שאנחנו הולכים לנצח בהליך המשפטי בארה"ב, אבל אי אפשר היה לגרור את ההליך הזה כל כך הרבה זמן

"להערכתי, שוק ההון לא אהב את המיזוג של איאון עם וויליס. כאשר העסקה ירדה מהפרק – מניית איאון טסה" – כך אמר אילן בק, מנכ"ל איאון ישראל, בשיחה עם פוליסה, בעקבות ההודעה הדרמטית על ביטול המיזוג בין איאון לוויליס.

מדובר היה בעסקת ענק של 30 מיליארד דולר, בין הברוקר השני בגודלו בעולם (איאון) לברוקר השלישי בגודלו בעולם (וויליס). המיזוג צפוי היה לייצר גוף ממוזג גדול יותר ממארש (היום הברוקר הגדול ביותר בעולם).

העסקה הוכרזה במרץ 2020 – בתחילתו של משבר הקורונה, ובשיא חוסר הוודאות לגבי היקפו. זאת, בדומה לעסקה האסטרטגית הקודמת של איאון, לרכישת ברוקר ביטוח המשנה Benfield, שנעשתה בעיצומו של המשבר הכלכלי ב-2008.

"רוב מדינות העולם, כולל האיחוד האירופי, כבר אישרו את המיזוג. הבעיות התחילו ונגמרו בארה"ב", אמר בק. לדבריו, העסקה בוטלה כיוון שלא ניתן היה למשוך את המצב הנוכחי עוד זמן רב. על פי הערכות, מי שבעיקר נפגעה ממצב הביניים הייתה וויליס, שעל פי פרסומים – מנהלים ועובדים, ובחלק מהמקרים אף מחלקות שלמות, עזבו אותה.

אילן בק, מנכ"ל איאון ישראל

בק מסביר, כי בכל העולם הגיעו להבנות לגבי פעולות שוויליס ואיאון יידרשו לבצע כתנאי להשלמת העסקה. כך למשל, באירופה הוסכם כי חלק מנכסי ופעילויות וויליס יימכרו לגאלגר, ברוקר מהגדולים בעולם, במקומות בהם חשב הרגולטור האירופי שהתחרות תפגע – למשל בצרפת, שם איאון וויליס מהוות חלק מהותי מהשוק. תחום נוסף שנדרש היה לפעול בו כדי לא לפגוע בתחרות היה בתחום החלל, בו רק שלושה ברוקרים בכל העולם משמשים כשחקנים (מארש, איאון וויליס).

גם משרד המשפטים האמריקאי (ה-DOJ) הציב דרישות למיזוג, ועדיין התעקש לגרור את איאון לבית המשפט. מועד תחילת המשפט נקבע לדצמבר 2021, וכאשר באיאון הבינו כי הדיונים יימשכו עמוק לתוך 2022, הוחלט על ביטול העסקה.

אחת הסיבות לכך שבאיאון העריכו כי העסקה תאושר הייתה כי המיזוג תוכנן במודל של המיזוג של מארש עם JLT מלפני מספר שנים. "שלא יהיה ספק, היה ברור לנו שאנחנו הולכים לנצח בהליך המשפטי, אבל אי אפשר היה לגרור את ההליך הזה כל כך הרבה זמן", כך בק.

אולם איש לא יכול היה לצפות את המדיניות החדשה של הרשויות האמריקאיות. חלק מהגורמים בענף אף מייחסים אותה ישירות לממשל ולעמדותיו של הנשיא החדש ג'ו ביידן.

תוצאות ביטול המיזוג היו מפתיעות. המניה של איאון עלתה ב-8.3% בסוף יום המסחר (לאחר שכבר הייתה מעבר ל-10%), וביום למחרת עלתה בעוד 3%. מנגד – מניית וויליס ירדה ב-9%.

שוק ההון לא אהב את העסקה, מסביר בק: "התוצאות של איאון טובות מאוד, גידול של 6% ברבעון האחרון (קצב שנתי). לגבי הירידה בוויליס – הפרשנות של שוק ההון אומרת שביטול העסקה עושה נזק לוויליס". איאון נסחרת בשווי של 57 מיליארד דולר, וויליס – בשווי של כ-30 מיליארד דולר.

אחת מההחלטות שהתקבלו באיאון לאחר ביטול המיזוג היה להאריך עד אפריל 2026 את חוזי ההעסקה של מנכ"ל איאון העולמית וסמנכ"ל הכספים. "זו הבעת אמון חשובה", אומר בק.

בק מתייחס לחששות שעלו מצד המבוטחים לפגיעה בתחרות: "בראיה של המבוטחים, תמיד כשיש מיזוג כזה חוששים שהתחרות תקטן. אבל זה לא נכון, התחרות קיימת. גם רכישת מארש את JLT לפני מספר שנים הייתה עסקה באותו סדר גודל".

בק מתייחס להשלכות של ביטול העסקה על הפעילות של איאון בישראל, ואומר: "אם המיזוג היה מושלם, היינו מקבלים את העסקים של וויליס והם היו משתלבים נהדר אצלנו בפורטפוליו. אבל ביטול העסקה לא משפיע בצורה שלילית עלינו. לא תהיה השפעה על העסקים בארץ. אנחנו גדלים בצורה מאוד יפה, ונמצאים עמוק בתוך היעדים של תוכנית העבודה Aon 2025, שלא לקחו בחשבון את העסקה עם וויליס".

 

 

 



כתיבת תגובה